DESPRE BUDISM !
(text preluat de pe internet )
Una din
filosofiile importante din secolul IV – V este Budismul (Buddha). Budismul este
o filosofie dar si o religie, a fost adesea contestat ca scoala filosofica sau
atestat. Din argumentele pro si contra a dus o dubla ipostaza mai intai ca
religie iar apoi ca filosofie. Budismul este legat de numele printului
SIDDHARTHA din familia SOKYA, a primit numele de BUDDHA care inseamna iluminatul. Siddhartha
era un print dintr-o familie nobila care, impresionat de suferintele oamenilor
la varsta de 29 de ani a parasit familia, bogatia si s-a retras in pustiu unde
a stat timp de 7 ani ducand o viata de ascet consacrata meditatiei.
In jurul acestei personalitati s-au creat legende. Budda a
descoperit sensul profund al vietii. Descopera ca trasatura fundamentala a
existentei umane este suferinta. Ajunge la descoperirea celor 4 adevaruri.
Adevarul despre existenta suferintei, despre nasterea suferintei, despre
nimicirea suferintei, despre calea ce duce la nimicirea suferintei. Din acel
moment BUDDHA incepe sa-si propovaduiasca filosofia sa dar abia dupa 300 de ani
regele ASOKA ii recunoaste statutul oficial al acestei filosofii, ridica temple
si monumente in locurile legate de viata si activitatea lui BUDDHA. Cea mai
importanta carte a budismului se numeste TRIPITAKA care guverneaza lantul
reincarnarilor. Orice fiinta umana este condusa de la o renastere la alta prin
nesfarsite suferinte. Moartea nu-l elibereaza pe om de suferinte pentru ca dupa
moarte urmeaza o alta nastere. Reincarnarea este in functie de faptele omului,
incat oamenii pot trece dupa moarte in existenta ca animale, plante, spirite si
chiar zeitati. Cea mai inalta treapta a reincarnarii o reprezinta existenta de
tip uman pentru ca numai in aceasta existenta este posibila aflarea adevarului
si atingerea treptei de iluminat. Importanta este ideea ca omul poate rupe
lantul reincarnarilor chinuitoare prin propriile sale eforturi constiente si
poate dobandi nirvana,
acea stare de beatitudine opusa instabilitatii. Omul ajungand la adevar isi
anihileaza dorintele, pasiunile si dobandeste o stare echivalenta cu nirvana,
stare de liniste.
Pentru budism lumea inconjuratoare este o permanenta curgere de
forme, lumea nu-i ordonata, ci o lume care se formeaza mereu, este miscare, ea
devine, nu exista, totul se modifica necontenit, trece de la starea de
nonexistenta la existenta. Ceea ce se modifica nu este lumea ca atare, nu sunt
lucrurile reale, budistii vad miscarea lumii si nu lumea in miscare, budistii
participa emotiv la acea miscare, ei o deplang, o simt ca o inconstanta, ca o
nesiguranta, de aicea reiese conceptia pesimista asupra lumii. Visul budistului
este de a se situa deasupra evolutiei in care se gaseste, sa depaseasca aceasta
transformare, iar idealul este dobandirea nirvanei.
Conceptia despre nirvana ca si filosofia budista in general a
influentat intreaga cultura europeana. Influentele se resimt la marii poeti,
artisti.
Conceptia pesimista o regasim in filosofia lui SCHOPENHAUER.
Si marele
poet Eminescu a cunoscut filosofia budista direct prin incercarea de a traduce
lucrari budiste iar indirect citind prelucrari din filosofia budista. Astfel in
opera eminesciana gasim adesea numele lui Buddha fata de care se exprima cu
admiratie. Gasim termeni din filosofia budista, gasim idei foarte apropiate de
filosofia budista.
Cercetatoarea Amita Bhose care si-a dat doctoratul cu lucrarea
“Eminescu si India ”
in capitolul VI al acestei lucrari face analiza aproape a tuturor poeziilor lui
Eminescu de inspiratie budista. In afara de ceea ce afirma autoarea exagerand lucrurile cert
este ca sunt poezii in care gasim aceste influente.
Ex.: poezia “Komodewa”. “Eu nu cred nici in Iehova”.
Cea mai budista poezie a lui Eminescu este “Glossa”.
(text preluat de pe internet )
Kamadeva, nu Komodewa
RăspundețiȘtergereAmita Bhose nu exagereaza si pentru mai multe detalii despre opera recomand:
www.edituracununidestele.ro
www.amitabhose.net